Service Strategy a Service Catalogue

Cieľ cvičenia: Oboznámiť sa s tvorbou portfólia služieb (návrh katalógu služieb) na základe požiadaviek zákazníkov/používateľov (BRM).

Úlohou poskytovateľa IT služieb je navrhnúť služby, tak aby spĺňali požiadavky ich používateľov. Dôležitá je pritom komunikácia medzi poskytovateľom a používateľom služieb a fakt, aby navrhnutá štruktúra služieb prinášala hodnotu používateľovi. Repozitár služieb popisujúci jednotlivé IT služby sa nazýva Portfólio služieb, jeho používateľom viditeľná podmnožina Katalóg služieb. V rámci tvorby portfólia je nutné dodržať štruktúru katalógu podľa, ktorej bude služba navrhnutá, všetky služby by mali mať jednotný popis.

Podporné materiály pre tvorbu katalógu

Na linkách nižšie nájdete šablóny a príklady pre tvorbu katalógu služieb. Tieto dokumenty obsahujú šablónu, ako tvoriť popis služieb v katalógu služieb podľa ITIL a špecifikuje jednotlivé atribúty, ktoré tieto služby charakterizujú. Na nasledujúcej linke sa nachádza ukážka vzorového katalógu služieb pre fiktívnu spoločnosť spolu s ukážkou katalógových záznamov niekoľkých služieb.

  • Katalóg služieb – template + example šablóna

    Úloha 1.1:

    Naštudujte si šablónu a jednotlivé príklady k nim.

    Tvorba katalógu služieb

    Úlohou študentov je identifikovať používateľov, ich požiadavky a jednotlivé služby, následne definovať katalóg a vyskúšať si tvorbu katalógového záznamu pre konkrétnu IT službu.

    Cieľom cvičenia je navrhnúť a vytvoriť katalóg IT služieb v prostredí univerzity približne o veľkosti TUKE, ktorá sa skladá z viacerých fakúlt, sídli vo viacerých budovách, disponuje mnohými učebňami a podobne. Na univerzite je zamestnaných približne 900 zamestnancov, z čoho 600 tvoria pedagógovia a zvyšok ostatní zamestnanci (rôzne druhy technických a administratívnych pracovíkov). Cieľom cvičenia je teda využiť overené praktiky rámcov pre riadenie IT služieb ako ITIL alebo COBIT z oblasti tvorby katalógu služieb a aplikovať ich do tejto domény.

    Cieľom je najprv identifikovať rôzne typy používateľov, ktorí sa v takomto prostredí vyskytujú a identifikovať ich požiadavky na služby. Následne je cieľom vypracovať katalóg služieb pre takéto prostredie a vybrané služby z katalógu detailne popísať podľa šablóny.

    Úloha 1.2:

    Identifikujte typy používateľov, ktoré sa v takomto prostredí vyskytujú a identifikovať ich požiadavky na IT služby pre tieto typy používateľov.

    Úloha 1.3:

    Navrhnite zoznam (katalóg) IT služieb, ktoré sa v prostredí univerzity môžu používať. Porozmýšľajte nad jak internými tak aj externými službami.

    Úloha 1.4:

    Popísať charakteristiku vybranej služby na základe šablóny katalógu služieb.

    © 2016, 2017 Martin Sarnovský